lördag 10 april 2010

Turismklusterutveckling som attraherar investeringar

2001 visste man knappt vad kluster var här på Dominikanska Republiken. Man hade inte så många mätningar och statistiken var dålig vad det gäller turismen.

Tidigare var turismen massiv där man mätte antalet belagda rum - det nya är att man mäter framgång i kvalitet. Tidigare i Domikanska Republiken var det enda viktiga massturismen. Det nya är att man diversifierar och ser till att ge gästerna den Domikanska äkta och genuina kulturen. Tidigare såldes all-inclusive nu säljs destinationen i sin helhet genom klustren.

2005 fanns fyra kluster. Då bildades också det nationella nätverket av turismkluster eftersom klustren finns äver hela landet och man såg fördelarna med att börja nätverka mellan klustren. Målet är att åstadkomma hållbar turismutveckling genom klustermodellen för att kunna attrahera investeringar och skapa tillväxt.

Barahonaklustret hhar attraherat inveteringar genom att man inriktat sig på Spa. Andra turismkluster som till exempel klustren Constanza, Jarabacoa, La Altagracia, La Romana-Bayahibe , Pedermales, Puerto Plata, Samaná, Santa Domingo har också lyckats attrahera investeringar genom klustersatsningarna.

Som de flesta andra klustren har man lärt att
-ledarskap är avgörande för klusterutveckling ( facilitator )
-kluster är inte slutmålet utan snarare verktyget för att skapa tillväxt
-det sociala kapitalet är viktigt och baseras på tillit
-utvecklingsmålen måste vara realistiska
-klusterutveckling måste göras steg för steg
-det gäller att inte ha för bråttom men att inte tveka under processen
-deltagarna måste samarbeta samtidigt som vi konkurrerar
-offentligt och privat måste komplettera varandra hela vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar